понедельник, 21 декабря 2015 г.

Урок української літератури

Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі і становищем дружини турецького вельможі.
Урок української літератури, 8 клас



Тема: Українські народні думи. «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі і становищем дружини турецького вельможі.
Мета: ознайомити учнів із думою «Маруся Богуславка»; вчити аналізувати текст думи; розкрити основну думку твору; розвивати естетичне чуття; навички аналізу художнього образу; спонукати до осмислення морально-етичних проблем; виховувати почуття патріотизму.
Обладнання: ілюстративний матеріал до думи, аудіозапис думи, відеоматеріали, літературознавчий словник.

Хід уроку
І.     Мотиваційний етап.
Технологія «Словесний настрій»
ІІ.    Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ.  Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Епіграф:
А жінка, як осінь, плодами багата:
На ніжність, добро, материнство і святість,
Як вересень тихий, зігріє душею,
Не страшно морозу чекати із нею.
                                                О. Латиш
Учитель.
– Прокоментуйте епіграф до уроку.
Учитель.
Україна – прекрасна земля з дрімучими лісами і безмежними степами, могутніми ріками і синіми озерами. Україна – це край, який має героїчну славу і трагічну історію. Неодноразово на нашу Батьківщину зазіхали вороги – турки, татари, поляки. Вони руйнували міста й села, забирали в полон українських хлопців та дівчат.
– Які ви знаєте історичні пісня, що розповідають про нашу героїчну історію? («Ой, Морозе, Морозенку», «Зажурилась Україна», «Ой, на горі та женці жнуть»)
Ця тема знайшла своє відображення і в народних думах. Думи – одне з найяскравіших явищ української національної культури.
Робота в групах.
1 група.
Дума – жанр народного епосу.
«Художні особливості народних дум»
Дума – великий ліро-епічний твір героїчного змісту про важливі історичні події (найчастіше про боротьбу українського народу проти іноземних загарбників), близький за тематикою до історичних пісень.
– Думи виконуються речитативом у супроводі кобзи, бандури чи ліри.
– У думах немає поділу на строфи.
– Думи діляться на періоди – різноскладові рядки, об’єднані римою, найчастіше дієслівною.
Структура думи
І частина – заспів, або зачин («заплачка»);
ІІ частина – основна розповідь;
ІІІ частина – закінчення («славословіє»).
2 група.
«Тематика українських народних дум»
Про звитяжну боротьбу українців проти турецько-татарських загарбників і турецьку неволю
Про звитяжну боротьбу українського народу проти польсько-шляхетського поневолення
Соціально-побутові думи
«Козак Голота», «Утеч трьох братів із города Азова, з турецької неволі», «Маруся Богуславка». «Буря на Чорному морі», «Плач невільників», «Самійло Кішка» та ін.
«Хмельницький і Барабаш», «Корсунська перемога» та ін.
«Бідна вдова і три сини», «Дума про сестру та брата», «Прощання козака з родиною» та ін.

Учитель.
Перлиною українського народного епосу є дума «Маруся Богуславка», яка переносить нас у далекі героїчні і трагічні часи.
(Виразне читання думи або слухання аудіозапису)
Словникова робота
Великдень – християнське весняне свято.
Роковий день – день великого свята, яке буває один раз на рік.
Мечеть – мусульманський храм.
Робота з текстом.
«Мозковий штурм»
– Про що розповідається в думі «Маруся Богуславка»? (Змальовано вчинок Марусі, показано страждання козаків-невільників).
– Хто така Маруся Богуславка і як вона потрапила в турецьку неволю? Свої думки підтверджуйте словами думи.
– Ким стала у турецькій неволі Маруся?
– Як допомогла героїня своїм співвітчизникам – козакам-невільникам з України?
– Як, на вашу думку, міг відреагувати на вчинок дружини султан? Чому?
– З яким проханням звертається Маруся до козаків?
– Яка головна думка твору? (Осуд насильства людини над людиною).
«Маруся Богуславка» (худ. О.Басс)
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Хто ж Маруся: зрадниця чи патріотка?
Я вважаю, що Маруся – зрадниця, бо вона…
Я вважаю, що Маруся – патріотка, бо вона…

Робота в групах.
1 група.
Проблематика думи
1. Злочин і спокута
2. Моральні цінності людини
3. Добро й зло
4. Жорстокість і милосердя
5. Людина і Батьківщина
2 група.
Створення постер-плаката «Життєвий шлях Марусі»
3 група.
Передати внутрішній світ головної героїні через спектр кольорової гами.
Подивившись на кольори, якими зображений душевний стан бранки, бачимо, що бідна богуславська дівчина прожила складне життя. Але, попри всі труднощі, доля її не зламала, в душі вона продовжує любити Батьківщину і виконує свій громадянський обов’язок.
ІV.  Підсумок уроку.
Учитель.
Чого навчив кожного з вас гіркий досвід Марусі?
Метод «Мікрофон»
(– Змушує замислитись над суттю людського буття.
– Незважаючи ні на що, людина не має права втрачати істинних людських цінностей.
– Вчить дотримуватися народної моралі, загальнолюдських норм.
– Жити за заповідями Божими.)
Учитель.
Кожна людина народжується на світ для добра, але, на жаль, у житті Марусі Богуславки чимало трапилося лихого. Попри все це, життєві труднощі не зламали українську полонянку, і дівчина проявила себе гідно, як справжня патріотка.
V.    Рефлексивно-оцінювальний етап.
VІ.  Домашнє завдання.
Написати твір-роздум на тему «Яке враження справила на мене дума Маруся Богуславка».

За бажанням: скласти план характеристики до образу Марусі Богуславки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий