понедельник, 8 марта 2021 г.

Готуємося до показового уроку

 

ТРИ СТАТТІ НА ОДНУ ТЕМУ

Як підготувати й провести показовий урок

(За матеріалами Інтернет-джерел)

ОЛЬГА КРИВОРОТЕНКО

Показовий урок, на відміну від традиційних, – спеціально підготовлена форма організації методичної роботи, в той же час на таких уроках протікає реальний навчальний процес. На показовому уроці педагог демонструє колегам свій позитивний або інноваційний досвід, реалізацію методичної ідеї, застосування методичного прийому чи методу навчання. У цьому сенсі відкритий урок – це засіб поширення інноваційного досвіду. Показові уроки допомагають спільно визначити та на конкретних прикладах показати, які методи, прийоми й педагогічні засоби доцільно використати при вивченні найбільш складних тем програми.

Показовий урок обов’язково, крім навчальної, повинен мати методичну мету, адже вчитель працює на дві аудиторії: учнівську й учительську, і остання на показовому уроці не менш важлива.

До підготовки та проведення показових уроків висувається ряд вимог.

- Показові уроки проводять педагоги, які мають високий рівень науково-методичної підготовки та забезпечують високу ефективність навчально-виховного процесу.

- Урок як форма організації навчального процесу має містити нове, наприклад, особливу структуру, інноваційні методи, прийоми, ідеї для розкриття теми уроку тощо. Показові уроки повинні бути обов’язково цікавими, повчальними для запрошених.

- Безсумнівну користь приносять показові уроки не тільки тим, хто їх відвідує, але й тим, хто їх проводить. У ході підготовки до показових уроків навіть найбільш досвідчений учитель ще раз критично переглядає свою систему роботи, особливо старанно аналізує методи, прийоми, що застосовує. Така ретельна підготовка та обмін думками про урок не тільки надають впевненості вчителю, але й нерідко допомагають педагогічну знахідку спрямувати в правильне русло навчально-виховного процесу.

- З іншої сторони, конкретні поради запрошених на урок допомагають навіть найбільш досвідченим педагогам позбутися деяких недоліків, яких вони не бачать на своїх уроках.

- Урок повинен проводитись у звичайних умовах, з узвичаєною тривалістю. Для відвідувачів обов’язково готуються робочі місця, вони повинні розташовуватися за спиною учнів, щоб присутні не відволікали їхню увагу. Не бажано садити гостей уроку поруч з учнями: школяр, що сидить за однією партою зі стороннім, навряд чи зможе сконцентрувати увагу на змісті навчального матеріалу. Число відвідувачів на показових уроках не може бути безмежним. Як показує освітня практика, цією вимогою часто нехтують: іноді у класі, де 25, а то й менше учнів, сидять 15-20 запрошених. Відзначимо, що відвідування уроку хоча б однією сторонньою людиною створює дискомфорт і для педагога, і для учнів.

- Показові уроки та їх зміст не повинні суперечити навчальним програмам. Не можна непомірно розширювати зміст навчального матеріалу, щоб показати нову методику, неприпустимо вивчати теми, які не передбачені програмою.

- Не рекомендується також збільшувати час, відведений на вивчення теми.

- Неприпустима “репетиція” показового уроку. Рекомендується повідомити учням про проведення показового уроку напередодні. Це підготує учнів до ситуації, коли на уроці будуть присутні гості.

- Щоб відвідування показового уроку було більш ефективним, необхідно завчасно ознайомити запрошених на нього з планом уроку. Це допоможе присутнім краще спостерігати за ходом уроку, глибше та всебічно обговорити й проаналізувати його. Учитель має одержати вичерпну допомогу та консультацію з підготовки до уроку. Важливо, щоб план чітко відображав весь хід уроку та взаємозв’язок окремих його частин.

- Присутність адміністрації навчального закладу обов’язкова.

- Проведення показового уроку вимагає від викладача значного психологічного навантаження. Тому дуже важливий педагогічний такт присутніх. Не допускається в процесі уроку втручатись у його хід, обмінюватись думками, перешіптуватись, входити та виходити з кабінету. Кожен запрошений робить запис ходу уроку, який потім використовує при його обговоренні.

- Аналіз показового уроку проводиться в той же день. Головна його мета – навчити педагогів бачити окремі методичні прийоми, розкрити мету й результат їхнього застосування.

- Першим після уроку слово бере вчитель, який проводив урок, він робить його самоаналіз. І це не просто формальність. Дуже важливо, щоб учитель, який проводив урок, чітко розкрив мету, показав, де і як реалізував її на уроці, чого досяг тим чи іншим методичним прийомом, а якщо не досяг, то самокритично пояснив, чому не вдалось цього зробити.

Продуманий виступ самого педагога, який проводив урок, приносить користь не тільки колегам, але і йому самому, бо педагог вчиться критично оцінювати свою роботу, результати уроку, вчить навичкам самоконтролю та самоаналізу.

- Потім висловлюють свої думки, виходячи з методичної мети, спеціалісти даного предмету, інші особи, запрошені на урок.

 

Із власних спостережень

- Готуючись до показового уроку, слід обирати ту тему уроку, яка цікава вчителеві , відповідає програмі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий