четверг, 11 февраля 2016 г.

Повторення, систематизація, узагальнення вивченого в 7 класі.

Тема: Повторення, систематизація, узагальнення вивченого в 7 класі.
Мета: поглибити й систематизувати знання з теми «Морфологія»; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання практично; виховувати самостійність; формувати в учнів моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя; виховувати морально-етичні норми життя.
Обладнання: маршрутний лист, картки, листи-запрошення, конверти із завданнями, словники, таблиці.

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Запишіть слова:
          Далеко, охайно, близько, рідко, обов’язково, тихо, активно.
Підкресліть першу літеру в кожному слові. Яке слово утворилося? (Доброта)
          Якщо людина добре серце має,
          Вона іде у світ добро творить.
          В її очах любов і ласка сяє,
          Така людина сонечком горить.
Я дарую вам сердечка, щоб ви були добрими, щирими, розумними.
До якої частини мови належать записані слова?
Напишіть прислівником побажання своєму товаришеві – як ви бажаєте йому провести урок.
1.    Захоплено
2.    Вдало
3.    Організовано
4.    Привітно
5.    Розумно
6.    Надзвичайно
7.    Весело
8.    Розсудливо
9.          Відмінно
10.     Активно
11.     Старанно
12.     Щиро
13.     Чудово
14.     Наполегливо
15.     Відповідально
16.     Гарно
Девіз уроку: Працюємо дружно, плідно, сумлінно,
                       Щоб вчити рідну мову на «відмінно».
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Дорогі діти! Ми з вами вивчили великий розділ «Морфологія». Вивчили багато правил, виконали велику кількість завдань, а сьогодні підіб’ємо підсумки, узагальнимо вивчене.
ІІІ. Організація навчальної діяльності.
Це урок незвичайний. Він називається «Запрошення на гостини».
-          А чи любите ви ходити в гості?
-          А в себе зустрічати гостей?
Сьогодні ми підемо в гості (уявно) до «Морфології». А от у кого ми побуваємо, де, ви прочитаєте у своїх запрошеннях.
Ми вирушаємо в гості. А яким же повинен бути господар, який зустрічає гостей? (Чемним, ввічливим, щирим, ґречним)
(Робота з тлумачним словником – лексичне значення слова «ґречний»)
Перша оселя, де ми погостюємо, – вілла «Теоретична».
Робота в групах.
(Група теоретиків – повідомлення учнів на тему «Морфологія», «Частини мови: самостійні, службові, вигук»)

Наступні гостини в оселі «Практичній».

Картка №1
І. Випишіть сполучення слів у дві колонки залежно від того, як пишеться частина сполучника, що в дужках: 1) окремо; 2) разом.
Хоч(би) вродив хліб; як(би) був лід; ніби(то) літо; все(ж) віри не йму; неначе(б)то гриб; (не)зважаючи на вітер; коли(б) то брат; та(ж) кажи; сміх та(й) тільки; то(ж) будь обачним.
ІІ. З останніх букв останніх слів повинна скластися друга частина вислову Б.-І.Антонича: «Найбільше щастя – …».

Картка №2
Прочитайте прислів’я, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібній формі.
1.   Черствий книш, та без (він) ще гірш.
2.   Всяк правду знає, та не всяк про (вона) дбає.
3.   Не соли (нічия) рани, то й твоєї не будуть.
4.   Як на (свій) язику не втримаєш, то й на чужому не втаїш.
5.   З (своя) печі й дим солодкий.
6.   З (це) пива не буде дива.

Картка №3
«Не помились»
І. Випишіть у колонки словосполучення: 1) спочатку ті, у яких не пишеться разом; 2) потім ті, у яких не пишеться окремо.
Ніким (не) полагоджений тин, (не) змащений віз, поле (не) зоране, (не) зв’язаний добре сніп, (не) вироблений ще характер, (не) згасаюче вогнище, хата (не) накрита, (не) впольований звір, (не) висохлий досі рукав, (не) зроблений як слід, (не) доплетений тин, (не) закінчена робота, (не) скопані ще грядки.
ІІ. З останніх букв останніх слів прочитайте два слова, пропущені у вислові Т.Шевченка «У нас нема … за собою».

Кодова кімната.
Учитель.
Яку визначну дату ми відзначали 9 березня 2014 року? (200-річчя з дня народження Т.Г. Шевченка)

Картка №4
Тестові завдання
1.     Тарасе, ти окрилюєш серця!
2.     Встає в новій красі, забувши лихоліття, твоя, Тарасе, звільнена земля!
3.     Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, і голос твій нам душі окриля.
4.     Усміхався Тарас.
5.     Плекав Кобзар пісні свої.
6.     Україна весніє, мов казка, спить на кручі високій Тарас.
Код:
4
2
3
6
1
5

1.   Укажіть номер речення, яке за будовою просте; непоширене – (4).
2.   Укажіть номер речення, яке ускладнене непоширеним звертанням та дієприслівниковим зворотом – (2).
3.   Укажіть складне сполучникове речення, перша частина якого ускладнена непоширеним звертанням – (3).
4.   Укажіть номер речення, яке за будовою складне, перша частина ускладнена порівнянням – (6).
5.   Укажіть номер речення, просте, ускладнене непоширеним звертанням – (1).
6.   Укажіть номер речення, яке за будовою просте, що містить інверсію – (5).

Ми на гостинах у «дослідницько-пошуковому будинку».

Картка №5
Дослідження-пошук
Кожен вислів замінити одним словом з довідки. Поміркувати, яка це частина мови.
1.     Який не можна оцінити, дуже цінний.
2.     Який ніяк не скінчиться, дуже довго триває.
3.     Якого не можна подолати.
4.     Якого не можна зрозуміти.
5.     Якого важко або неможливо впізнати.
6.     Який не погоджується, не примирюється.
7.     Який не може здійснитися.
8.     Який не можна передати словами.
Довідка: незбагненний, нездійсненний, неоціненний, непримиренний, нескінчений, невпізнанний, нездоланний, несказанний.

Картка №6
«Знайди пару» (синоніми)
Дібрати синоніми до слова великий
великий вітер –
велика гора –
велика прірва –
велике подвір’я –
велика сім’я –
великі діти –
велика людина –
велика ніч –
Довідка: сильний, висока, глибока, просторе, чисельна, дорослі, видатна, довга.

Картка №7
Дослідження-відновлення
Відновити прислів’я і приказки, дібравши закінчення з правої колонки. Пояснити вживання голосних е, и в особових закінченнях дієслів. Визначити дієвідміни.
1.   Хто люб..ть світ, …
2.   Правди…
3.   Правдою весь світ зійд..ш, …
4.   Усяк про правду труб..ть, …
5.   Усе згине, …
… не схова..ш.
… а неправдою ані порога.
… та не всяк ту правду люб..ть.
… тільки правда зостан..ться.
… той люб..ть правду.

«Творча хатина». У ній ми на гостинах.
Учитель.
Кожен із вас готував твір-рекламу «Вивчайте українську мову».
(Виступ творчої групи)
Рефлексія. «Час зелених конвертів».
Що означає в природі зелений колір? (злагода, спокій, надія)
На ваших партах залишилися невідкритими зелені конверти. Відкрийте. Ви бачите там квіти.
Червона квітка означає, що матеріал, який сьогодні повторювали, вам здається ще не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги.
Синя – матеріал зрозумілий, проте необхідно дещо допрацювати.
Жовта – означає, що матеріал ви засвоїли на високому рівні і домашнє завдання виконаєте без проблем.
Підніміть вашу квітку вгору. Що ж прекрасно! Жовтий колір переважає!
Домашнє завдання (відповідно до кольору квітки – диференційоване).
Жовта квітка – написати твір-розповідь «Квіти в моєму житті»;
Синя квітка – заповнити таблицю «Самостійні та службові частини мови», виконати вправу 559.
Червона квітка – повторити параграф 2, вправа 574.
ІV. Підсумки уроку.
Нагородження орденом Добра найбільш активних учнів.
Учитель.
Яке слово прозвучало на початку уроку? (Доброта)
          Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
          Щоб потім все життя творить його святе.
          Якщо порядність, ґречність, чесність, доброта, як сонце світять,
          Весело дорослим і всім дітям.
Сподіваюся, сьогодні на гостинах вам було затишно і привітно.
Пам’ятайте: добрі починання спонукають до добрих справ. Отже, будьте добрими, говоріть один одному тільки добрі слова, робіть добрі справи і добро завжди буде частим гостем у вашому домі, а головне, у вашому серці.

Комментариев нет:

Отправить комментарий